OSBO Snelschaakkampioenschap voor Clubteams
Zaterdag 10 april 1999, Kampen
(door Hans Thuijls)

Het kampioenschap werd voor de 24 keer door de OSBO georganiseerd en dit maal in samenwerking met de 150 jarige vereniging Oefening en Ontspanning gehouden in Kampen. Dat was dus niet naast de deur, maar de fanatieke ESV'er maalt hier niet om. De belangstelling liet te wensen over: waren er vorig jaar ruim 40 teams van de partij, dit maal waren er slechts 15 teams op het festijn afgekomen. ESV was dit keer met maar liefst twee teams present: het gebruikelijke team dat meedeed in de eerste klasse en bestond uit Sjoerd Meijer, Noël Bovens, Hans van de Weteringh en Ronald Klaassen en een team dat is samengesteld uit de overige spelers van de club en in was geschreven in de derde klasse (waarin ESV 2 bondscompetitie speelt). Dat team werd bevolkt door Hans Thuijls, Walter Pol, Arno Braam en Theo Koeweiden.

De teams waren op speelsterkte in twee poules ingedeeld: in groep A speelden de teams uit de KNSB, de eerste klasse en de tweede klasse (er hadden geen teams uit de promotieklasse ingeschreven) en in groep B speelden de derde en vierde klasse, alsmede de jeugd. In beide groepen werd een hele competitie gespeeld, d.w.z. 14 partijen van 10 minuten p.p.p.p. Echter: in groep B kwamen aanvankelijk twee teams niet opdagen, dus werd eerst ronde 4 gespeeld. Daarna werd het speelschema omgegooid, met de gespeelde ronde als ronde 1 en werd 't een anderhalve comeptitie van zes teams. Tijdens de derde ronde kwam één van de twee teams uit Urk alsnog opdagen en werd vanaf ronde 4 weer overgestapt op het oorspronkelijke schema. De eerste twee ronden daarvan vervielen en werden vervangen door de resultaten van het alternatieve schema. Het gevolg: een competitievervalsing. Zo moest ESV 2 liefst drie keer aantreden tegen de sterke teams Koningswaal en Nunspeet, terwijl slechts één maal genoten kon worden van een vrije ronde (met gratis bordpunten) en het spelen tegen het jeugdteam van O & O. Verder verliep alles gelukkig normaal en werden de 14 ronden in redelijk vlot tempo afgewerkt, met halverwege een pauze om een korte wandeling te kunnen maken.

ESV 1 deed het aardig: het werd geen kampioen in de eerste klasse, maar deed toch redelijk mee en scoorde 28 bordpunten uit 14 ronden (da's precies 50%). Het wist zelfs te winnen van het eerste van O & O (dat KNSB speelt) en met 4-0 Bennekom te verslaan! Noël Bovens was topscorer met 10½ uit 14 en kreeg daarvoor als topscorer in de eerste klasse een plaquette.

ESV 2 speelde matig: gebrek aan ervaring (niemand is gewend 10 minuten-partijen te spelen; in dit toernooi werd niet het echte snelschaak - snel een stuk verplaatsen en dan snel de klok indrukken - gespeeld) zorgde ervoor dat het team scoorde slechts 17 bordpunten (inclusief 4 reglementaire) uit 14 ronden Chaos scoorde en daarmee hekkensluiter werd. Alleen van het jeugdteam van O & O werd gewonnen en er werd éénmaal gelijk gespeeld tegen Koningswaal en Dronten en dat laatste is ook nog mede te danken aan het feit dat de spelers verkeerd om zijn gaan zitten. Walter werd topscorer met 5½ uit 14 (inclusief een gratis punt).

Toen de laatste ronde uit was, waren de eindstanden zo bekend, maar moesten eerst nog beslisslingsvluggertjes worden gehouden om uit te maken wie topscorer zou worden in de tweede klasse. Nadat Hofstra (Bennekom) deze herkamp gewonnen had, kon worden overgegaan tot de prijsuitreiking. Al voor vijf uur waren we al op weg naar huis, zodat we al voor zes uur weer in Ede waren.

Persoonlijke resultaten ESV 1

ESV 1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Totaal