ESV in de Pers, seizoen 2007/2008

Uit de Edese Post van vrijdag 17 augustus, redactie: Eip Janssen

Edese Schaakvereniging start nieuw seizoen

EDE - De sportverenigingen hervatten weer hun activiteiten. Dit geldt ook voor de Edese schaakvereniging. Zij opent binnenkort haar schaakseizoen. Wij spraken met John Zandvliet over deze oudste Edese schaakvereniging (ESV). "De zomerstop loopt teneinde. Binnenkort (23 augustus a.s. red.) beginnen we alweer aan het 82e levensjaar". Een 82-jarige, maar nog springlevende vereniging. De schaaksport wordt met plezier beoefend. "Schaken is een sport voor jong en oud. Het is een sport die uitgevochten wordt op het schaakbord. Bekend is dat schaken goed is voor je ontwikkeling. Maar het is niet alleen inspannend, ook ontspannend. Er is voldoende gelegenheid, over allerlei andere zaken dan schaken met elkaar van gedachten te wisselen", aldus Zandvliet.

ESV springlevend

EDE – Niet-schakers verwachten soms dat denksporten saai zijn. Niets is minder waar. Schaken is een creatieve sport. Het is niet voor niets, dat sportverslaggevers vaak een wedstrijd met 'schaken' vergelijken. Zij proberen dan weer te geven, dat er veel nagedacht wordt, alvorens een actie te starten. John Zandvliet is een schaakliefhebber. "Ik schaak al zo'n vijftig jaar met veel plezier. Het is voor mij een rustpunt in een hectische wereld. Ik haal vaak de volgende tekst aan: "Wo man singt, dort setzt man sich ruhig nieder; Böse Menschen singen keine Lieder!". Dit versje van de Duitse dichter Heinrich Heine is ongetwijfeld ook van toepassing op een vereniging als ESV. "Waar men schaakt wordt er niet geruzied. Zoals eerder gezegd de strijd is op het bord", aldus Zandvliet. De ESV is een begrip in Ede en Omstreken.

Van de eerste oprichters schaakt uiteraard niemand meer, maar de vereniging zelf is nog springlevend. Iedere donderdagavond wordt er enthousiast geschaakt in wijkgebouw Rehoboth, Driehoek 11, achter de Grote Kerk in het hartje van Ede. "We hebben geen wereldspelers. Dat is de charme van onze vereniging. Ze kunnen allemaal op het bord van 64 velden een aardig partijtje meeblazen", aldus John Zandvliet. De vereniging biedt veel.

Toch zijn er zorgen. De aanwas stagneert. Zandvliet vervolgt, "De toekomst baart ons inderdaad zorgen. Het ledenaantal groeit nauwelijks. Een lot dat ESV deelt met veel andere schaakclubs in Nederland".

ESV nieuwe lidmaatschapsvorm

EDE - Reden voor het ESV bestuur zich over de toekomst te buigen. Er is gewerkt aan een nieuw plan. De vereniging introduceert iets nieuws: schaak op maat. "We huren komend jaar een extra zaaltje erbij om dat te gebruiken als een soort schaakcafé waar leden, die met hun competitiewedstrijd klaar zijn, hun gespeelde partij kunnen analyseren en naar hartenlust kunnen 'vluggeren'. Vluggeren is een schaakterm, voor het spelen van partijen met een beperkte speeltijd.

Deze kleine zaal is ook open voor hen die gewoon zin hebben om een partij schaak te spelen buiten de competitie om. Een stelling analyseren kan ook. Dat is heel leerzaam. Op onderstaande foto staat een stelling, die perspectieven biedt voor zwart:

De partij wordt geanalyseerd (foto: Peter Jonker)

Het is leuk om samen te kijken, wat de beste voortzetting zou zijn. En heel belangrijk: er mag gepraat en vooral gelachen worden!.Zandvliet is er van overtuigd, dat er in Ede veel liefhebbers van het schaakspel zijn. Misschien hebben ze in het verleden best een aardige partij schaak hebben gespeeld, maar denken ze dat lidmaatschap van een schaakvereniging hen teveel tijd kost. Voor hen staat ESV ook open! Daarom introduceren we verschillende lidmaatschappen. Zo kan men al voor € 15 lid worden. Er zijn geen verplichtingen, ieder niveau – van huisschaker tot goede clubspeler – zal zich thuis voelen.

Voor wie nu nog niet overtuigd is, heeft John een aardige uitspraak opgedoken: "Bij schaken hoef je helemaal niet goed te spelen. Voldoende is het net iets beter te spelen dan je tegenstander" (Siegbert Tarrasch). Wie zou dit durven tegenspreken?

Eerste klasser ESV geduchte tegenstander

EDE – De ESV speelt ook in competitieverband. De vereniging kan op een geslaagd schaakseizoen terugzien. ESV deed met vier teams mee aan de regionale OSBO competitie.

Het eerste team speelt op een behoorlijk niveau mee in de eerste klasse. Alle teams wisten zich te handhaven in hun eigen klasse. Spannend was ook de interne competitie. Uiteindelijk wist Sjoerd Meijer, clubkampioen van 2005, zijn titel op clubkampioen 2006 en tevens voorzitter Willem Slagter te heroveren. Zandvliet vertelt over de schaakagenda van het komende seizoen. "Die is weer gevarieerd samengesteld. We bieden vele varianten van de schaaksport aan". We starten met de introductieavond op 23 augustus a.s. De grote simultaanwedstrijd wordt georganiseerd op 30 augustus. De clubkampioen (Sjoerd Meijer) zal het moeten opnemen tegen de overige leden van de club en belangstellenden. Iedereen is van harte welkom. De interne competitie start op zes september. Verder zal ESV de organisatie op zich nemen van het Open Edese snelschaakkampioenschap en het jaarlijkse rapidtoernooi (beperkte denktijd) staat weer geagendeerd. De massakamp tegen de collega's van De Cirkel ontbreekt evenmin. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van ESV: www.edeseschaakvereniging.nl of bij Jos van Raan, telefoon 413593.