Sinterklaasschaak
Donderdag 2 december 1999

Dit jaar werd het Sinterklaasschaak, na een afwezigheid van een paar jaar, weer in ere hersteld. Voor deze gelegenheid werd er in zeskampen rapid gespeeld met een kwartier bedenktijd per persoon per partij. Een goede greep: de vier groepen die bij aanvang op basis van de interne ratinglijst gevormd werden waren veelbelovend voor een boeiende strijd. In groep 1 was Bert Buisman heer en meester. Slechts tegen Hans van de Weteringh moest hij in de vierde ronde zijn enige punt afstaan in een eindspel met K+D tegen K+T, waarin Bert door de vlag ging. De andere partijen won Bert en het verschil met de nummer twee bedroeg liefst anderhalf punt! De chocoladeletter voor de tweede plaats kwam in handen van Hans Renken, die evenals Hans van de Weteringh en Willem de Wilde 2½ uit 5 scoorde, maar onderling het beste resultaat had. Sjoerd Meijer kwam pas later op de avond en kon nog twee ronden meespelen in de plaats van Sebo Nienhuis, die na drie nederlagen vrijwillig zijn plaats aan Sjoerd afstond.

In groep twee was Mart Pol de beste. Alleen tegen Jan Hartsuiker werd verloren en hier bracht de klok de beslissing. Het was een zeer spannende strijd, want ook Jan Hartsuiker, Edward Struijk en Henk Renger streden om het laatst voor de hoogste plaats. Uiteindelijk belandden deze drie spelers met 3 uit 5 op de tweede plaats. Het onderling resultaat bracht geen beslissing, zodat Jan Hartsuiker op Sonneborn-Berger punten (dankzij zijn overwinning op Mart Pol) tweede werd.

Hermen Ketel was de heerser in groep drie. Ook hij scoorde vier uit vijf, met vier overwinningen en een nederlaag tegen Tjeerd Visser. Walter Pol werd tweede met slechts een half puntje achterstand op Hermen. Groep vier werd een prooi voor Harry Jansen, met de perfecte 5 uit 5. Op eerbiewaardige achterstand volgden Gert Huisjes en Jan Berendsen, met 3½ uit 5. Deze groep bestond uit acht spelers, die de eerste vijf ronden volgens de paringstabel speelden. Het pakte gelukkig goed uit: de ranglijst werd nauwelijks beïnvloed door de gemiste wedstrijden.

Hans Thuijls en Coen Groen waren de Sinterklazen van deze avond: beiden verloren ze alle partijen. Het was een geslaagde avond, alleen jammer dat slechts 29 ESV'ers kwamen meespelen. Walter Pol verzorgde de inwendige mens middels strooigoed en voor smullende prijzen.

De eindstanden:

Groep 1 1 2 3 4 5 6 7 Totaal