Bekercompetitie Seizoen 2018/2019

Nog te spelen:
Hans van de Weteringh - Kees van de Voort
Ben Zee               - John Zandvliet

Direct geplaatst voor de achtste finale zijn:
Hans Thuijls
Herman Haasjes
Cor van Ingen
Bart Koeweiden
Hein Bouwmeester
Speeldata: 4, 11 en 18 oktober en 1 en 8 november 2018.
Iedere mini-match wordt gespeeld op de eerste clubavond dat beide spelers aanwezig zijn.

Verslagen van de mini-tweekampen geschreven door de spelers:

Willem Slagter – Johan Tode (1½ - ½)
Eerste partij: Johan komt terecht in een onbekende opening (1. e4 e6 2. f4). Hij raakt het spoor bijster wat een pion en later zelfs een stuk kost.
Tweede partij: Willem ruilt alles af wat er te ruilen valt. Remise was derhalve onvermijdelijk.

Frans Elbertsen – Ronald Klaassen (0 - 2)
Eerste partij: Ronald kwam iets beter uit de opening. Hij wist wit weinig speelruimte te geven totdat hij een pion weggaf. Frans kreeg beter spel, maar Ronald wist de pion terug te winnen en kreeg een vrijpion. In tijdnood verloor Frans een kwaliteit en hij ging uiteindelijk door zijn tijd.
Tweede partij: Ronald zat met wit even niet op te letten en gaf op de 10de zet weer een pion weg. Hij kreeg daarvoor wel een open e-lijn. Omdat hij de rokade van zwart wist te verhinderen ontstond er een gevaarlijke stelling voor zwart met vele dreigingen. Frans verloor een stuk en hij zag een matdreiging over het hoofd. 2 – 0 voor Ronald.

Alfred Gaasbeek – Hermen Ketel (1 - 1, 2 - 0)
Eerste partij: Alfred kreeg een mataanval op de koningsvleugel omdat hij op Lxh3 vervolgde met Te3 en vervolgens won.
Tweede partij: Hermen kreeg aanval en dreigde de kwaliteit te winnen. Alfred gaf door een ongelukkige torenzet zijn dame weg.
Derde partij (snel): Alfred kreeg een doorslaggevende aanval in deze partij.
Vierde partij (snel): Hermen moest winnen, verbruikte te veel tijd om de goede zetten te vinden, verloor in tijdnood een stuk en ging door zijn vlag.

Sjoerd Meijer – Willem de Wilde (2 - 0)
Eerste partij: In een Koningsindiėr met een dubbel-fianchetto voor wit krijgt wit het initiatief en zeker na f5 komt zwart onder druk te staan. Uiteindelijk blijkt het gat op g6 fataal en verliest zwart een pion terwijl wit het initiatief behoudt dankzij het loperpaar. Het loperpaar beheerst het bord en nadat zwart een 2de pion verliest staakt hij de strijd.
Tweede partij: In de tweede ronde kom een soort Pirc op het bord. Zwart weet vol ruimte op damevleugel te pakken en krijgt na f5 een half open f-lijn in zijn bezit. Wit wil een paard van c5 houden maar vergeet even dat zwart na en-passant slaan vervolgens de pion op b2 kan slaan, waarna wit in een slechte stelling en een pion achter opgeeft.